Porro

Porro

Introducció

El porro pertany a la família de les Liliàcies, que compta amb unes 3.500 espècies de plantes herbàcies i arbres. El gènere Allium, a què pertanyen hortalisses tan conegudes com els alls, les cebes, les cebes tendres i el cibulet, a més del porro, és el més important d’aquesta família. Moltes de les seves espècies formen bulbs o engruiximents subterranis de la tija -això no està tan marcat en els puerros- i són riques en olis essencials sulfurats volàtils i picants.

Origen i varietats

El veritable origen de l’porro no es coneix amb certesa, ja que mai s’ha trobat una varietat silvestre. No obstant això, es creu que procedeix de Mesopotàmia, Egipte, Turquia i Israel, on es consumia cap a l’any 3000 o 4000 aC Més endavant va ser conreat pels romans, els quals, a més de ser grans consumidors d’aquesta hortalissa, la van introduir a Gran Bretanya , on va tenir gran acceptació. En l’Edat Mitjana, el porro va començar a adquirir importància perquè el seu consum va contribuir a pal·liar la fam d’aquella època. Va ser llavors quan el seu cultiu es va estendre per tot Europa i, des d’allà, a la resta de món.

En 2014, a Espanya, les zones en què el cultiu de l’porro va estar més estès van ser Segòvia, Valladolid, Cadis, Alacant, Navarra i Càceres.

Entre els països principals de producció es trobaven Turquia, França, Bèlgica, Holanda, Polònia i Alemanya.

El porro consta de tres parts ben diferenciades entre si: les fulles verdes, el bulb blanc allargat i una zona d’arrels petites adherides a la base.

En funció de la seva època de cultiu es distingeixen diverses varietats que difereixen per la seva longitud, diàmetre, consistència i intensitat de sabor.

Porros de tardor i hivern: són els més gruixuts i de gust fort

Porros d’estiu: la seva grandària és menor que les anteriors varietats, són més tendres i presenten un sabor més suau. No obstant això, solen tenir un cor llenyós que disminueix la seva qualitat.

Entre una i altra varietat garanteixen la presència d’aquesta verdura als mercats al llarg de tot l’any.

La seva millor època

La temporada de l’porro comença a principis de tardor i finalitza a la primavera, encara que és possible trobar-lo en el mercat durant tot l’any. A la tardor, primavera i hivern, és quan més es consumeix perquè a l’estiu els porros solen ser substituïts per altres aliments més refrescants.

Característiques

forma: És allargada, amb un bulb en un extrem i fulles verdes en l’altre.

Mida i pes: Mesuren al voltant de 50 centímetres de longitud i de 3 a 4 centímetres de gruix. El seu pes oscil·la entre els 80 i 200 grams.

color: El bulb és de color blanc i les fulles van de el blanc a l’verd fosc.

sabor: És semblant a el de la ceba, però més dolça i suau.

Com triar-los i conservar-los

Per adquirir porros cal tenir en compte diferents criteris de qualitat. La tija ha de ser blanc, recte i consistent, sense marques ni zones gruixudes, mentre que les fulles han de presentar un color verd fosc i forma plana.

Han de rebutjar-se aquells exemplars que presentin fulles groguenques, toves, descolorides o en mal estat. Això indica que la part comestible tindrà una consistència alterada. Tampoc s’han d’adquirir porros les fulles estiguin seques ni aquells que tinguin la tija inflat.

Un cop a casa, cal tallar la tija en sentit longitudinal i rentar amb aigua les fulles. S’han de separar una a una per així poder eliminar la terra que queda entre elles. Els porros es mantenen en bon estat a la nevera fins a dues setmanes. Una vegada que han estat cuinats, han de consumir en un període màxim de dos dies perquè si no poden resultar indigestos.

Els porros congelats duren uns tres mesos. Es recomana cuinar-sense descongelar a causa de que la seva textura empitjora i perden sabor.

propietats nutritives

Quant a la seva composició en minerals, destaca el seu contingut en potassi, així com en magnesi, fòsfor, calci i ferro en menor proporció.

El calci i el ferro amb prou feines s’assimilen, a diferència del que passa amb els aliments d’origen animal rics en aquests nutrients.

El potassi és un mineral necessari per a la transmissió i generació de l’impuls nerviós i per a l’activitat muscular normal, a més d’intervenir en l’equilibri d’aigua dins i fora de la cèl·lula.

El magnesi es relaciona amb el funcionament d’intestí, nervis i músculs. També forma part d’ossos i dents, millora la immunitat i posseeix un suau efecte laxant.

El fòsfor juga un paper important en la formació d’ossos i dents, a l’igual que el calci, i participa en processos d’obtenció d’energia de l’organisme.

Pel que fa a les vitamines, el porro és una bona font de folats i també aporta vitamines C, vitamina B6 i A, encara que aquesta última en menor quantitat.

Els folats intervenen en la producció de glòbuls vermells i blancs, en la síntesi de material genètic i en la formació d’anticossos de el sistema immunològic.

La vitamina C té acció antioxidant, participa a la formació de col·lagen, ossos, dents i glòbuls vermells, a més d’afavorir l’absorció de l’ferro dels aliments i augmentar la resistència a les infeccions.

La vitamina B6 actua en el metabolisme cel·lular i en el funcionament de el sistema immunològic.

La vitamina A és essencial per a la visió, el bon estat de la pell, el cabell, les mucoses, els ossos i per al bon funcionament de sistema immunològic.

Composició per 100 grams de porció comestible
Energia (Kcal) 24
Aigua (ml) 90,5
Proteïnes (g) 1,6
Hidrats carboni (g) 3,7
Fibra (g) 2,8
Potassi (mg) 256
Calci (mg) 31
Fòsfor (mg) 35
Magnesi (mg) 11
Folats (mcg) 96
Vitamina C (mg) 18
Vitamina A (mcg) 83
Vitamina B6 (mg) 0,3
mcg = micrograms (milionèsima part d’un gram)

Esta web utiliza cookies. Si continúas navegando estarás aceptando nuestra Política de Cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies
Ir arriba