Cols de Brussel·les

Cols de Brussel·les

Cols de Brussel·les

Introducció

Les cols de Brussel·les pertanyen a la gran família de les Crucíferes, en la qual apareixen registrats més de 300 gèneres i unes 3.000 espècies pròpies de regions temperades o fredes de l’hemisferi nord. El terme Brassica, gènere a què pertanyen, és el nom llatí de les cols. Dins d’aquesta família es troben moltes varietats: bròquil, col blanca o col, col llombarda, coliflor, nap, rave, etc.

ORIGEN I VARIETATS

La col de Brussel·les, també coneguda com repollito, és una varietat que es pot qualificar com moderna de la Brassica oleracea. Descripcions fiables de la mateixa només apareixen al començament de segle XIX. Encara que alguns autors situen el seu origen a Itàlia, sembla ser que el cultiu d’aquests repollitos va començar fa més d’un segle en el nord de França ia Bèlgica, prop de Brussel·les, el que explicaria el seu nom vulgar. Les cols de Brussel·les es conreen en diferents països europeus, de manera particular a Holanda, França i Anglaterra. Fora d’Europa el seu cultiu es limita a extensions petites.

Existeixen nombroses varietats de cols de Brussel·les que atenen a la seva grandària, sabor, color i època de recol·lecció.

Es classifiquen en dos grups, segons es tracti de varietats estàndard o híbrides. Les varietats estàndard, tot i que produeixen cols més grans i de millor sabor, han estat eclipsades per les varietats híbrides, més uniformes i de major conservació.

Segons l’època de recol·lecció es troben els següents tipus:

precoços: es recullen abans de 150 dies després de la sembra. A Espanya es recullen entre setembre i novembre. Un exemple de cols de Brussel·les de varietat precoç és «Peer Gynt», una col de mida mitjana.

intermedis: es recullen als 150 i 180 dies. Es recullen entre novembre i desembre. Es poden incloure algunes varietats com «Welland» i «Citadel».

tardans: es cullen després de 180 dies després de la seva sembra. Es cullen entre desembre i març. Algunes de les varietats són «Rampart», «Fortress» i «Zid Fasolt».

SEU MILLOR ÈPOCA

Tot i que les cols de Brussel·les estan disponibles l’any sencer, l’oferta és més gran en els mesos de tardor i hivern, des d’octubre fins a desembre.

CARACTERÍSTIQUES

forma: les cols de Brussel·les són els rovells a manera de petits cols que es formen al llarg de l’tronc de la planta d’el mateix nom. Els repollitos estan constituïts per una tija curta i engrossit, que sosté nombroses fulles peciolades disposades una sobre l’altra, on les fulles exteriors cobreixen i protegeixen la gemma terminal i les fulles més joves. La forma d’el repollito és ovalada i les fulles llises.

Mida i pes: mesuren entre 2 i 5 centímetres de diàmetre.

color: el seu color és verd, tot i que també pot ser vermell o morat.

sabor: posseeixen un sabor intens; amb un marcat gust acre o amarg característic i un lleuger toc dolç.

COM triar-les i CONSERVAR

S’han de seleccionar els repollitos de color verd intens i brillant, compactes, rodons i amb els caps llises, ben atapeïdes i pesades per la seva grandària. La zona de la tija ha d’estar neta i ha de ser de color blanc.

En general, les cols de Brussel·les es venen empaquetades i desproveïdes de la tija. El seu alt preu es compensa per l’estalvi de temps de preparació i els escassos deixalles que originen.

A casa, els repollitos es conserven a la nevera una setmana, millor sense rentar i dins d’una bossa de plàstic perforada. També es poden congelar sencers, escaldades amb anterioritat durant tres o cinc minuts i es conserven així durant un any.

PROPIETATS NUTRITIVES

Aquestes verdures són les que més calories aporten del seu gènere, a costa de la seva major contingut en hidrats de carboni i proteïnes (de baix valor biològic). Comparteixen amb la resta de verdures seva elevada proporció d’aigua.

Constitueixen la major font de vitamina C respecte de les verdures de la seva mateixa família. Són una font interessant d’folats i vitamina B6, i, en menor proporció, de betacarotè i algunes vitamines de el grup B (B1, B2 i B3). Entre els minerals destaca la presència de potassi, fòsfor i iode, així com quantitats discretes de zinc, calci (de pobre absorció), magnesi i sodi.

El contingut de fibra insoluble és elevat, el que afavoreix la sensació de sacietat i el trànsit intestinal, de manera que millora el restrenyiment. Les cols són riques en àcid cítric, que potencia l’acció beneficiosa de la vitamina C.

Els folats intervenen en la producció de glòbuls vermells i blancs, en la síntesi de material genètic i en la formació d’anticossos de el sistema immunològic. La vitamina C és reconeguda per la seva acció antioxidant, col·labora en la formació de col·lagen, ossos, dents i glòbuls vermells, a més d’afavorir la resistència a les infeccions i l’absorció de certs nutrients dels aliments (ferro, àcid fòlic i certs aminoàcids) . La vitamina B6 és essencial perquè funcionin bé els enzims (proteïnes que regulen els processos químics de el cos). També influeix en el desenvolupament cerebral durant l’embaràs i la infància, a l’igual que el sistema immunitari.

El potassi participa en la transmissió i generació de l’impuls nerviós, en el funcionament de l’activitat muscular normal, així com en l’equilibri d’aigua dins i fora de la cèl·lula.

El fòsfor, a l’igual que el magnesi, juga un paper important en la formació d’ossos i dents, però aquest últim a més es relaciona amb el funcionament de l’intestí, nervis i músculs, millora la immunitat i posseeix un suau efecte laxant.

El iode és un mineral indispensable per al bon funcionament de la glàndula tiroide. Aquesta produeix les hormones tiroïdals, que intervenen en nombroses funcions metabòliques com el manteniment de la temperatura i de el metabolisme corporal. Així mateix, el iode és essencial en el creixement de l’fetus i en el desenvolupament del seu cervell.

A l’igual que altres verdures de el mateix gènere, el seu consum habitual està justificat pel seu contingut en fitoquímics (glucosinolats, isotiocianatos i índole). Aquests contribueixen a la prevenció d’algunes malalties degeneratives ia estimular el sistema immunològic. Molts d’aquests compostos ensofrats (dimetilsulfur, trimetilsulfuro …) són responsables de la forta aroma que desprèn aquesta verdura durant la seva cocció. El gust amarg de les cols de Brussel·les es deu al seu contingut en goitrina.

Composició per 100 grams de porció comestible
Energia (Kcal) 35
Aigua (ml) 84,4
Hidrats carboni (g) 3,5
Fibra (g) 4,3
Potassi (mg) 411
Magnesi (mg) 23
Fòsfor (mg) 77
Iode (mcg) 10
Zinc (mg) 0,5
Vitamina C (mg) 110
Folats (mcg) 55,6
Vitamina A (mcg) 13
Vitamina E (mg) 0,9
Vitamina B1 (mg) 0,14
Vitamina B2 (mg) 0,13
Vitamina B3 (mg) 0,69
Vitamina B6 (mg) 0,28

mcg = micrograms (milionèsima part d’un gram)

Esta web utiliza cookies. Si continúas navegando estarás aceptando nuestra Política de Cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies
Ir arriba